A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти, культури, туризму,
молоді та спорту
Хмелівської сільської ради Роменського району Сумської області

Новий професійний стандарт — для вчителя початкових класів, вчителя ЗЗСО і вчителя з початкової освіти

Дата: 18.01.2021 15:56
Кількість переглядів: 1331

Мінекономіки затвердило новий професійний стандарт для вчителя початкових класів, вчителя закладу загальної середньої освіти та вчителя з початкової освіти. З’ясуйте, хто може обіймати посаду, якими особистими якостями мають володіти педагоги та які компетентності, знання та вміння вони повинні мати

Мінекономіки наказом від 23.12.2020 № 2736 затвердило професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». Він діятиме протягом п’яти років. Наступний перегляд стандарту вчителя запланований на грудень 2025 року.

Професійний стандарт «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», затверджений наказом Мінсоцполітики від 10.08.2018 № 1143, втратив чинність.

Документ містить умови доступу до роботи, загальні компетентності, перелік та опис трудових функцій вчителя. Далі — детальніше.

Які умови праці забезпечити

Робоче місце вчителя може бути розташоване в навчальному, навчально-лабораторному, навчально-виробничому, фізкультурно-спортивному приміщенні ЗЗСО — класне приміщення (клас), навчальний кабінет, лабораторія, лінгафонний кабінет, музичний клас, лаборантська, навчальна майстерня, фізкультурно-спортивна зала, басейн, навчальний тир тощо — або визначатися умовами здійснення дистанційного навчання.

Педагогічна діяльність передбачає зайнятість вчителя в приміщенні, що використовується в освітньому процесі, освітню (навчальну та виховну) діяльність за межами будівлі закладу освіти, зокрема забезпечення дистанційного навчання, методичну, організаційну роботу та іншу педагогічну діяльність, передбачену трудовим договором та/або посадовою інструкцією.

Учитель безпосередньо підпорядковується керівнику закладу освіти.

Хто може претендувати на посаду

На посаду вчителя приймають осіб, які:

  • мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію;
  • вільно володіють державною мовою — для громадян України, або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування — для іноземців та осіб без громадянства;
  • володіють моральними якостями, які дають змогу виконувати професійні обов’язки (відповідно до ч. 2 ст. 54 Закону України «Про освіту»);
  • пройшли обов’язкові профілактичні медичні огляди і за їх результатами фізичний та психічний стан здоров’я дає їм змогу виконувати професійні обов’язки;
  • попередньо пройшли інструктаж, навчання та перевірку знань з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності.

Особи, яких приймають на посаду вчителя без досвіду педагогічної діяльності, протягом першого року роботи проходять педагогічну інтернатуру за місцем роботи.

Які документи підтверджують професійну та освітню кваліфікацію

Для професії «Вчитель початкових класів загальної середньої освіти»:

  • диплом фахового молодшого бакалавра (за умови продовження навчання для здобуття повної вищої освіти) 5-го рівня НРК;
  • диплом молодшого бакалавра (молодшого спеціаліста) 5-го рівня НРК;
  • диплом бакалавра 6-го рівня НРК;
  • диплом магістра (спеціаліста) 7-го рівня НРК.

Для професії «Вчитель закладу загальної середньої освіти»:

  • диплом бакалавра 6-го рівня НРК;
  • диплом магістра (спеціаліста) 7-го рівня НРК.

Для професії «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»:

  • диплом молодшого бакалавра (молодшого спеціаліста) 5-го рівня НРК.

Спільні: атестаційний лист, сертифікат про проходження добровільної сертифікації педпрацівників, інші документи, що підтверджують компетентності для виконання трудових функцій.

Як має підвищувати кваліфікацію

Підвищення кваліфікації з присвоєнням нового рівня освіти.

Законодавство передбачає обов’язкову атестацію не рідше ніж один раз на п’ять років. За її результатами визначають відповідність вчителя займаній посаді, присвоюють кваліфікаційні категорії, педагогічні звання.

Необхідна умова атестації вчителя — має підвищити кваліфікацію у міжатестаційний період.

Підвищення кваліфікації без присвоєння нового рівня освіти.

Підвищення кваліфікації: неформальна (тренінги, семінари, семінари-практикуми, вебінар, майстер-класи тощо) та інформальна освіти.

Якими загальними компетентностями має володіти

Громадянська компетентність: здатність діяти відповідально й свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку.

Соціальна компетентність: здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня.

Культурна компетентність: здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження.

Лідерська компетентність: здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети.

Підприємницька компетентність: здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості.

Якими професійними компетентностями має володіти

У Стандарті визначено 5 трудових функцій вчителя. Для кожної функції конкретизовано 15 професійних компетентностей, якими має володіти фахівець (табл.).

+

Трудові функції Професійні компетентності
Навчання учнів предметів (інтегрованих курсів) (А) Мовно-комунікативна компетентність:
• забезпечує здобуття учнями освіти державною мовою;
забезпечує за потреби здобуття учнями освіти з урахуванням особливостей мовного середовища в закладі освіти (мова відповідного корінного народу або національної меншини України);
забезпечує навчання учнів іноземній мові та спілкується іноземною мовою у професійному колі — для вчителів іноземної мови;
формує і розвиває мовно-комунікативні уміння та навички учнів.
Предметно-методична компетентність:
• моделює зміст навчання відповідно до обов’язкових результатів навчання учнів;
• формує та розвиває в учнів ключові компетентності та уміння, спільні для всіх компетентностей;
• здійснює інтегроване навчання учнів;
• добирає і використовує сучасні та ефективні методики і технології навчання, виховання і розвитку учнів;
• розвиває в учнів критичне мислення;
• здійснює оцінювання та моніторинг результатів навчання учнів на засадах компетентнісного підходу;
• формує ціннісні ставлення в учнів.
Інформаційно-цифрова компетентність:
• орієнтується в інформаційному просторі, пошукає і критично оцінює інформацію, оперує нею у професійній діяльності;
• ефективно використовує наявні та за потреби створює нові електронні (цифрові) освітні ресурси;
• використовує цифрові технології в освітньому процесі
Партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу (Б) Психологічна компетентність:
• визначає і враховує в освітньому процесі вікові та інші індивідуальні особливості учнів;
• використовує стратегії роботи з учнями, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності; формує мотивацію учнів та організовує їхню пізнавальну діяльність;
• формує спільноту учнів, у якій кожен відчуває себе її частиною.
Емоційно-етична компетентність:
• усвідомлює особисті відчуття, почуття та емоції, потреби, керує власними емоційними станами;
• конструктивно та безпечно взаємодіє з учасниками освітнього процесу; усвідомлює та поціновує взаємозалежність людей і систем у глобальному світі.
Компетентність педагогічного партнерства:
• здатний до суб’єкт-суб’єктної (рівноправної та особистісно зорієнтованої) взаємодії з учнями в освітньому процесі;
• залучає батьків до освітнього процесу на засадах партнерства;
• працює в команді із залученими фахівцями, асистентами вчителя для надання додаткової підтримки учням з особливими освітніми потребами
Участь в організації безпечного та здорового освітнього середовища (В) Інклюзивна компетентність:
• створює умови, що забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища;
• здатний до педагогічної підтримки учгів з особливими освітніми потребами;
• забезпечує в освітньому середовищі сприятливі умови для кожного учня, залежно від його індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
Здоров’язбережувальна компетентність:
• організовує безпечне освітнє середовище, використовує здоров’язбережувальні технології під час освітнього процесу;
• здійснює профілактично-просвітницьку роботу з учнями та іншими учасниками освітнього процесу щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни;
• формує в учнів культуру здорового та безпечного життя; зберігає особисте фізичне та психічне здоров’я під час професійної діяльності;
• надає домедичну допомогу учасникам освітнього процесу.
Проєктувальна компетентність:
• проєктує осередки навчання, виховання і розвитку учнів
Управління освітнім процесом (Г) Прогностична компетентність:
• прогнозує результати освітнього процесу;
• планує освітній процес.
Організаційна компетентність:
• організовує процес навчання, виховання і розвитку учнів;
• організовує різні види і форми навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Оцінювально-аналітична компетентність:
• оцінює результати навчання учнів;
• аналізує результати навчання учнів;
• забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання результатів навчання учнів
Безперервний професійний розвиток (Д) Інноваційна компетентність:
• застосовує наукові методи пізнання в освітньому процесі;
• використовує інновації в професійній діяльності;
• застосовує різні підходи до розв’язання проблем у педагогічній діяльності.
Здатність до навчання впродовж життя:
• визначає умови та ресурси професійного розвитку впродовж життя взаємодіє з іншими вчителями на засадах партнерства та підтримки — у рамках наставництва, супервізії тощо.
Рефлексивна компетентність:
• здійснює моніторинг власної педагогічної діяльності і визначає індивідуальні професійні потреби

 

Професійний стандарт можна використовувати як «рамку професійного розвитку вчителя», для комплексного оцінювання професійних компетентностей учителів під час атестації та сертифікації.


« повернутися

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень